En god start på Dirty Jutland

Vores crew fra Nordic Gravel var til start på Dirty Jutland en blæsende men (næsten) tør lørdag i April. Jens kørte 215 km ruten fra Klitmøller til Skagen og Mikkel og Anton 134 km fra Slettestrand til Skagen.

Relive ‘Morning Apr 14th’

(Relive udlånt af min kollega Rene)

Jens’ oplevelse

Forventningerne om flot natur og meget forskelligt underlag blev indfriet, med enkelte gode “pauser” på asfalt. Jeg havde to danske og to svenske kollegaer med til start, alle fire med gravel debut. Vi havde aftalt at holde os samlet til mål. En måtte dog slippe ved depot nummer to og cyklede hjem med 100km gravel oplevelse på kontoen. Vi fortsatte fire mand og havde en god dag i den fantastiske natur – det blev en hård introduktion til debutanterne, men glæden var ligeledes stor ved ankomst til mål i Skagen. Vi løb delvis tør for vand mellem depot to og tre og fik dog en Fanta doneret på en parkerings plads – man kommer langt ved at spørge pænt. Løbet var vel planlagt i betragtning af at det var første gang, der er altid ting der kan forberedes, men jeg glæder mig til flere oplevelser i Dirty Jutland i mange år fremover.

Mit personlige cykel valg var min Salsa Cuttroat (jeg har lånt min Salsa Warbird ud til en af debutanterne) og det var det perfekte cykelvalg til den rute. Jeg havde mit sædvanlige kit med (se min detail liste på min LandRun race report).

Hvad gik godt for Jens
Cykelvalg og funktion, mad (tog amio tabs, enkelt bar og gel løbende samt een sandwhich i depot), vand (havde nok med tre flasker på cyklen – men jeg donerede), tøj (kørte med overtræksben, brevet jersey, termojakke, lake vinter støvler og uld handsker). Vi fandt en ny metode til nødreparation of bremskiver, vi havde et styrt og en skive var skæv, ved brug af vores chaintool fik vi den lige igen, hurtigt effektivt og nemt.

Hvad kan forberedes for Jens
Glemte ChammyB inden start, fik rettet op på depot 1 og depot 3, og det fungerede fint.
Min Garmin var f*cked igen, skal have den til reparation, den døde efter kun 110 km. Jeg kørte med for meget luft, startede på 40psi lukkede ud, men burde have taget ud til under 30 psi (2 bar)

Min Cutthroat, post race, mit standard setup for lange løb med to chuck buckets og min feedback = ingen ting i lommerne

Mikkels oplevelse

Jeg startede dagen ud i Aarhus, kl. 06.45. Fyldte mig med god morgenmad, den sædvanlige løbsrutine (om det er cykling eller løb): havregrød, toppet med fedt-fattig græsk yogurt, skiveskårede bananer, groft hakkede hasselnødder, med lidt akaciehonning til at toppe af med, en dobbelt espresso og 700 ml vand. Så er stemningen sat.

Vi kørte fra Aarhus kl. 8 og var ved Slettestrand omkring kl. 9.45. Det gav os rigelig med tid til at få startnummer, spise en banan og sandwich, sørge for Chamois Butt’r var på plads og fikse de sidste ting ved cyklen (dæktryk, dække bremseklodserne til mv.) inden løbsstart kl. 11.00.

Starten gik flyvende efter en kort løbsbriefing af Uggi Kaldan. Idet vi kom ud af starthullerne kunne man mærke alle ryttere var meget forventningsfulde. Mig selv inkluderet. Der gik ikke mere end et par kilometer, før feltet var splittet ud på ruten. Der var gravel bikes, der var cyclo-cross bikes, mountain bikes og jeg spottede en enkelt fat-bike.

Alle mine forventninger blev indfriet. Der var gruskørsel, asfaltskørsel, sandkørsel, græskørsel — der var ikke noget der manglede. Det var en fantastisk flot rute, billeder kan ikke beskrive det. Alle man mødte på sin vej var i godt humør — og det smittede.

Hele løbet gik som det skulle, fra min side af. Ved første depot fik jeg fyldt én af mine flasker (Uggi havde sagt under løbsbriefingen at der kun var vand til én flakse pr. rytter), jeg hørte dog at vandet slap op relativt kort tid efter jeg havde fyldt min dunk. Jeg ved ikke om der kom mere vand til efter. Derudover, var der ingen whiskey ved 2. depot — det kunne dog forefindes ved slut i stedet. Mén, det er første gang løbet afholdes, det er klart at der sker fejl og jeg er ikke i tvivl om at det nok skal blive bedre ved Dirty Jutland 2019.

Jeg kørte på min GIANT TCX SLR 2. Det er godt nok er en cyclo-cross cykel, men det gav mig ingen problemer. Jeg kørte med 45 PSI (3,1 bar) på bagdækket og 40 PSI (2,75 bar) på fordækket. Jeg havde ingen bike-bags på. Jeg cyklede med 3 x flapjacks (minder om en müslibar, men mere blød), 3 x gels, 2 x 700ml vand med elektrolytter. Derudover pakkede jeg to slanger, multi-tool, dækjern. (Desværre ingen billeder af mit set-up).

Jeg kørte mit sædvanlige Pas Normal Setup: bib-shorts med benvarmere, jersey, wind-breaker. Nød det meste af turen ved at køre uden handsker (det er meget mere befriende), tog dem dog på de sidste 20km, efter 2. depot. Havde dem let tilgængelig i min wind-breaker lommer.

Jeg indtog cirka en flaske væske pr. time, en flapjack eller gel pr. time. (Derudover sandwich ved depot 1 og cup-noodles ved depot 2). Keeping it simple.

Jeg er klar til 400 KM i 2019.

 

Antons oplevelse

Dette var det event, jeg havde brugt som min motivation for at komme ud i kulden og op på cyklen hele foråret! Jeg skulle være klar til 110 km (Det blev til 135 km sidenhen). Jeg havde tidligere cyklet 123 km til Aarhus rundt sidste år, og det kunne have gået bedre. Jeg cyklede med Mikkel (fra Nordic Gravel), og vi havde en aftale om at prøve på at holde sammen hele turen. Turen var helt fantastisk, og ruten var rigtig, rigtig flot. Vi var meget imponerede over, hvor godt ruten hang sammen, og der var god afveksling mellem vej og gravel. Turen var med modvind hele vejen, men ellers fantastisk vejr. Vi prøvede såvidt muligt at hægte os på større grupper, og det hjalp med at holde tempoet.

Jeg havde weekenden inden deltaget i et andet 80 km gravel event, der gjorde mig meget nervøs for i søndags. Gruppen kørte med høj fart, og jeg bukkede under med kramper ved 52 km (Holdt pause og kørte de sidste 30 km med moderat hastighed).

Jeg cyklede på min 2016 Giant TCX SLR 2 cross-cykel. Jeg havde 2 dunke med væske, samt sadeltaste og ekstra flaske med slange + energi bagpå (jeg var nød til at tage flasken af senere, da den blev ved med at falde ud pga terræn). Dertil havde jeg telefon, gels og GU Stroop-waffels i baglommen. (Se setup forneden)

Hvad gik godt for Anton
Mit mål var et gennemsnit på 20 km/t (uden cafe-tid), og jeg var meget i tvivl, om det skulle sættes ned. Vi sluttede af med et snit på 23 km/t (20.4 med cafe-tid) og jeg var ubeskriveligt glad for vores resultat. Valg af tøj hang sammen, og vi smed ikke noget under turen. Dertil var der INGEN defekter (kun mindre styrt i sving på løst grus).

Hvad kan forbedres for Anton
Mere minimalistisk oppakning kunne have været bedre. Jeg havde alt for meget energi med i lommen og sluttede af med 3 gels, 1 cliff-bar og 2 stroop-waffels ekstra. Evt. mere luft ud af dæk da jeg kørte med 40 PSI og var nødt til at stå op nogle km af gangen på ruten.

 

Anton´s Giant på dagen – Mikkel´s er samme (men 2017 model)